Optimalizace nákladů v Microsoft Azure

Dnešní doba není jednoduchá ať se na ní podíváte, z jakého úhlu chcete. V tomto článku se podíváme na to, jak v této nelehké době ušetřit náklady na provozování vašich prostředků v Microsoft Azure.
Jak na to?
V dnešní době se velmi často rozdělují cloudové prostředky na – spravované IT oddělením daní organizace a poté odděleními, které zde provozují nějakou vlastní infrastrukturu. Zářným případem může být, že oddělení IT zajištuje základní služby v podobě VPN a politik, jak se budou prostředky chovat z pohledu bezpečnosti a přístupu. A například oddělení analýz si v rámci této infrastruktury vystaví, co potřebují pro své potřeby. Může se jednat třeba o virtuální server, který bude zpracovávat data pouze nějakou dobu, data uloží do úložiště a poté ho můžete vypnout. Cloud v tomto ohledu nabízí opravdu spoustu výhod.
Z pohledu popsaného příkladu lze doporučit následující. IT oddělení by mělo spravovat a dohlížet na architekturu celého řešení. Komunikovat s odděleními, které provozují vlastní prostředky a validovat, zda využívají infrastrukturu tak jak mají a pokud ne, tak jim poradit a snažit se najít společnou cestu, jak náklady snížit a zároveň fungovat efektivněji.
Z pohledu Azure Frameworku se na optimalizaci ceny nahlíží jako na 4 fáze: designování, realizaci, monitorování a optimalizaci.
Design
Začneme-li od začátku fází designu:
- Je třeba zjistit jaká je přesná specifikace zadání
- Jaké jsou odhadované náklady celého řešení
- Být v souladu s politikami organizace a omezeními, které z nich vyplívají
Realizace
Jakmile budete za fází designu, můžete se přesunout k realizaci samotného řešení. I zde máte možnost ovlivnit spoustu faktorů, nejvíce to, jaké služby využijete, jaká bude jejich velikost (sizing), v jakém regionu budete služby provozovat a v jakém SLA – tedy v jaké dostupnosti.
Monitoring
Nyní, když máme celé řešení postavené se dostaneme do úrovně monitoringu. Zde můžeme ovlivnit také celou řadu věcí. Je potřeba s nimi počítat i v předchozí fázi nasazování.
- Vytvořit si reporty s celkovými náklady na základě tagů u prostředků
- Na pravidelné bázi kontrolovat náklady s vaším týmem
- Nastavit varování a reagovat na ně – monitorovat odchylky v nákladech a hledat příčinu
- Sledovat využití jednotlivých prvků infrastruktury
- Sledovat změny v cenových politikách vámi využívaných prostředků
Optimalizace
A v poslední fázi již optimalizace
- Na základě monitoringu provádět změnu velikosti prostředků, pokud je virtuální server předimenzovaný (undersizing)
- Využívání rezervovaných instancí, kterými se dá dlouhodobým užíváním cloudu ušetřit opravdu významné množství peněz
- Využívat licenčního zvýhodnění – lze například přenášet licence Windows Serveru, pokud je máte koupené se Software Assurance do cloudu, pokud je nevyužíváte ve svém datacentru, můžete si tím ponížit cenu celého cloudového řešení
- Přehodnotit původní design
Původní design se ve výsledku nemusí jevit jako ideální, je třeba se k němu periodicky vracet a znovu vyhodnotit, zda by řešení nemohlo být levnější, rychlejší, jednodušší.
Obecná doporučení
Z pohledu IT oddělení a jeho „hostingu“ pro ostatní oddělení organizace lze provést ještě následující:
- Zasílat zodpovědné osobě z jiného oddělení reporty s celkovými náklady
- Nastavit nad celým řešení „budget“ tedy maximální možné množství nákladů a notifikovat zodpovědnou osobu za dosažení například 80ti procent budgetu
- Periodicky sledovat náklady daných oddělení a vyhodnocovat jejich nutnost
Další řešení, jak využít cloud efektivněji je samozřejmě to nejjednodušší:
- Vypínat nepoužívané virtuální prostředky
- Měnit velikost prostředků podle skutečných aktuálních potřeb
- Nastavit si automatickou změnu škálování (autoscaling) a automatické vypínání prostředků (autoshutdown)
Jedná se o základy, ale mnozí na ně zapomínají, pokud prostředek nepotřebujete, vypněte jej, platíte pouze za úložiště, a ne za provoz. Pokud již prostředek nepotřebujete vůbec, vymažte jej, i úložiště něco stojí. A pokud máte virtuální stroj pouze pro sebe, nastavte si automatické vypínání pět minut po tom, kdy běžně chodíte z práce domů, pracujeme přece jenom 8 hodin a ne celých 24, tak proč za ně platit?
Mnoho ze zmíněného jsou logické věci, které ale člověk pohybující se na on-premises infrastruktuře snadno zapomene, snažte se držet následujících doporučení, abyste ušetřili co nejvíce prostředků vaší organizaci a chovejte se zodpovědně, v dnešní nejisté době je to opravdu potřeba.
Zdroj: zde