Optimalizace nákladů v Microsoft Azure

microsoft-azure

Dnešní doba není jednoduchá ať se na ní podíváte, z jakého úhlu chcete. V tomto článku se podíváme na to, jak v této nelehké době ušetřit náklady na provozování vašich prostředků v Microsoft Azure.

Jak na to?

V dnešní době se velmi často rozdělují cloudové prostředky na – spravované IT oddělením daní organizace a poté odděleními, které zde provozují nějakou vlastní infrastrukturu. Zářným případem může být, že oddělení IT zajištuje základní služby v podobě VPN a politik, jak se budou prostředky chovat z pohledu bezpečnosti a přístupu. A například oddělení analýz si v rámci této infrastruktury vystaví, co potřebují pro své potřeby. Může se jednat třeba o virtuální server, který bude zpracovávat data pouze nějakou dobu, data uloží do úložiště a poté ho můžete vypnout. Cloud v tomto ohledu nabízí opravdu spoustu výhod.

Z pohledu popsaného příkladu lze doporučit následující. IT oddělení by mělo spravovat a dohlížet na architekturu celého řešení. Komunikovat s odděleními, které provozují vlastní prostředky a validovat, zda využívají infrastrukturu tak jak mají a pokud ne, tak jim poradit a snažit se najít společnou cestu, jak náklady snížit a zároveň fungovat efektivněji.

Z pohledu Azure Frameworku se na optimalizaci ceny nahlíží jako na 4 fáze: designování, realizaci, monitorování a optimalizaci.

Design

Začneme-li od začátku fází designu:

  • Je třeba zjistit jaká je přesná specifikace zadání
  • Jaké jsou odhadované náklady celého řešení
  • Být v souladu s politikami organizace a omezeními, které z nich vyplívají

Realizace

Jakmile budete za fází designu, můžete se přesunout k realizaci samotného řešení. I zde máte možnost ovlivnit spoustu faktorů, nejvíce to, jaké služby využijete, jaká bude jejich velikost (sizing), v jakém regionu budete služby provozovat a v jakém SLA – tedy v jaké dostupnosti.

Monitoring

Nyní, když máme celé řešení postavené se dostaneme do úrovně monitoringu. Zde můžeme ovlivnit také celou řadu věcí. Je potřeba s nimi počítat i v předchozí fázi nasazování.

  • Vytvořit si reporty s celkovými náklady na základě tagů u prostředků
  • Na pravidelné bázi kontrolovat náklady s vaším týmem
  • Nastavit varování a reagovat na ně – monitorovat odchylky v nákladech a hledat příčinu
  • Sledovat využití jednotlivých prvků infrastruktury
  • Sledovat změny v cenových politikách vámi využívaných prostředků

Optimalizace

A v poslední fázi již optimalizace

  • Na základě monitoringu provádět změnu velikosti prostředků, pokud je virtuální server předimenzovaný (undersizing)
  • Využívání rezervovaných instancí, kterými se dá dlouhodobým užíváním cloudu ušetřit opravdu významné množství peněz
  • Využívat licenčního zvýhodnění – lze například přenášet licence Windows Serveru, pokud je máte koupené se Software Assurance do cloudu, pokud je nevyužíváte ve svém datacentru, můžete si tím ponížit cenu celého cloudového řešení
  • Přehodnotit původní design

Původní design se ve výsledku nemusí jevit jako ideální, je třeba se k němu periodicky vracet a znovu vyhodnotit, zda by řešení nemohlo být levnější, rychlejší, jednodušší.

Obecná doporučení

Z pohledu IT oddělení a jeho „hostingu“ pro ostatní oddělení organizace lze provést ještě následující:

  • Zasílat zodpovědné osobě z jiného oddělení reporty s celkovými náklady
  • Nastavit nad celým řešení „budget“ tedy maximální možné množství nákladů a notifikovat zodpovědnou osobu za dosažení například 80ti procent budgetu
  • Periodicky sledovat náklady daných oddělení a vyhodnocovat jejich nutnost

Další řešení, jak využít cloud efektivněji je samozřejmě to nejjednodušší:

  • Vypínat nepoužívané virtuální prostředky
  • Měnit velikost prostředků podle skutečných aktuálních potřeb
  • Nastavit si automatickou změnu škálování (autoscaling) a automatické vypínání prostředků (autoshutdown)

Jedná se o základy, ale mnozí na ně zapomínají, pokud prostředek nepotřebujete, vypněte jej, platíte pouze za úložiště, a ne za provoz. Pokud již prostředek nepotřebujete vůbec, vymažte jej, i úložiště něco stojí. A pokud máte virtuální stroj pouze pro sebe, nastavte si automatické vypínání pět minut po tom, kdy běžně chodíte z práce domů, pracujeme přece jenom 8 hodin a ne celých 24, tak proč za ně platit?

Mnoho ze zmíněného jsou logické věci, které ale člověk pohybující se na on-premises infrastruktuře snadno zapomene, snažte se držet následujících doporučení, abyste ušetřili co nejvíce prostředků vaší organizaci a chovejte se zodpovědně, v dnešní nejisté době je to opravdu potřeba.

Zdroj: zde